Empâtik és un programa d’Educació Socioemocional propi, que he creat per donar resposta a la necessitat d’educar persones empàtiques; capaces de connectar amb les emocions dels altres, comprendre-les i actuar en pro del seu benestar. Una metodologia que posa en joc i reforça les diferents competències emocionals, promou les relacions socials saludables i facilita la convivència entrenant cinc passos molt senzills: observar, escoltar, pensar, sentir i actuar.
Aplicable a qualsevol edat i context, està pensat per desenvolupar la consciència emocional, ampliar el vocabulari, reforçar la capacitat d’identificar diferents emocions, comprendre-les i regular-les. Estimular i fomentar l’Escolta Activa, identificar i neutralitzar creences i prejudicis que poden condicionar la nostra capacitat empàtica, obrint-nos a l’experiència emocional de l’altre sense judicis ni reinterpretacions. Aportant recursos per aprendre a cuidar i acompanyar a l’altre, des del respecte i la llibertat.
L’enfocament restauratiu és una forma d’entendre les relacions, la convivència i el conflicte que té en compte la perspectiva única i valuosa de cadascú, que cal ser escoltada; la influència que tenen els pensaments sobre les emocions i les emocions, sobre les accions i que tot allò que fem té un impacte sobre el nostre entorn. Posa al centre les necessitats perquè cadascú pugui donar el millor de sí i reconeix la capacitat de les persones afectades per un conflicte o per un problema com les millors situades per resoldre’l.
Partint d’aquests principis i del treball en cercle, les pràctiques restauratives i relacionals ens ajuden a construir relacions empàtiques i saludables que afavoreixen la convivència i el benestar individual i del grup.
Indagació Apreciativa
La Indagació Apreciativa és un procés que parteix del diàleg i s’enfoca en descobrir i reforçar les fortaleses i el potencial de les organitzacions i de les persones que en formen part, amb el propòsit d’ajudar-les a créixer i millorar. Es tracta d’una metodologia tan senzilla com poderosa que es transforma, fàcilment, en una forma d’entendre la vida.
Aplicable tant en grups reduïts i com en d’altres tan nombrosos com siguis capaç d’imaginar. Ofereix les bases i l’estructura per crear, innovar o construir, centrant-se en el nucli positiu de l’organització i partint d’un lideratge horitzontal i cooperatiu.
Molt interessant a l’hora d’engegar nous projectes, de reforçar els vincles i el sentiment de pertinença d’un grup o d’un equip de treball. Per potenciar les fortaleses de l’organització, fomentant un nou estil comunicatiu, d’implicació i de presa de decisions.
Molt utilitzada en equips de treball, empreses i organitzacions diverses… i jo em proposo, també, importar-la en l’àmbit de la família, acompanyant totes aquelles que es vulguin convertir en Famílies apreciatives.
Educació Emocional
Es tracta d’un procés educatiu de llarga durada que ens permet desenvolupar diferents competències emocionals al llarg de la vida, amb l’objectiu de gaudir de benestar emocional i ser capaç de restablir-lo quan convingui. Gestionar les pròpies emocions i comprendre i acompanyar les dels altres. Ser capaç d’afrontar reptes i dificultats amb actitud positiva i resiliència. Gaudint d’autonomia i d’una adequada autoestima. Establir i mantenir relacions socials saludables i enriquidores i disposar de recursos i estratègies per a la prevenció de conflictes i per a la seva resolució. Partint del diàleg i de la reflexió, amb el reforç d’alguns exercicis i rutines podràs reforçar i desenvolupar les habilitats competències que més et convinguin i descobrir recursos que et permetran seguir treballant, de forma autònoma i al teu ritme.